Projekt badawczy M-Terapia

Mamy przyjemność poinformować Państwa, iż nasza firma M sp. z o.o. w konsorcjum z Uniwersytetem im. Jana Kochanowskiego w Kielcach na podstawie umowy zawartej z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju z siedzibą w Warszawie realizuje projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Priorytet IV: Zwiększenie potencjału naukowo-badawczego, Działanie: 4.1. – Badania naukowe i prace rozwojowe, Poddziałanie: 4.1.4 – Projekty aplikacyjne pod tytułem „M-Terapia – innowacyjny zestaw terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami znoszący bariery w edukacji”.
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnego zestawu terapeutyczno-edukacyjnego „M-Terapia” – narzędzia, które umożliwia czynne uczestnictwo w zajęciach wszystkim dzieciom w równym stopniu – bez względu na to, czy dziecko posiada deficyty rozwojowe, czy potrzebuje indywidualnego programu nauczania – pomaga w rozwijaniu umiejętności poznawczych oraz w doskonaleniu osobowości, talentów i kreatywności uczestników zajęć, uczniów, czy pacjentów.
Zestaw „M-Terapia” to innowacyjne rozwiązanie, które z wykorzystaniem podstaw muzykoterapii będzie odpowiednim narzędziem terapeutycznym, za pomocą którego dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będą mogły uczyć się prawidłowych relacji interpersonalnych podczas aktywnego uczestnictwa w pracy z rówieśnikami i rozwijać swoje umiejętności poznawcze, fizyczne, społeczne i emocjonalne.
Zestaw „M-Terapia” to doskonały sposób na zmianę schematów edukacyjnych i zapoczątkowanie procesu edukacji włączającej, której głównym celem jest uczestniczenie w systemie kształcenia wszystkich uczniów narażonych na wykluczenie, a także propagowanie możliwości rozwoju własnego potencjału.
Zaplanowane w ramach projektu działania opierać się będą na opracowaniu innowacyjnej metodologii prowadzenia zajęć terapeutyczno-edukacyjnych z wykorzystaniem zestawu “M-terapia” i przeprowadzeniu badań w zakresie wykorzystania go w pracy z dziećmi w wieku 6-10 lat z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, zagrożonych ryzykiem dysleksji rozwojowej oraz dzieci z zaburzeniami mowy. Badania prowadzone będą w placówkach terapeutycznych, przedszkolach (6 latki) oraz szkołach (klasy drugie szkół podstawowych). Badania zostaną zakończone eksperymentem, w którym weźmie udział 150 dzieci w ramach grupy eksperymentalnej oraz 150 dzieci w ramach grupy kontrolnej. Eksperyment będzie dotyczył wpływu pracy z zestawem “M-Terapia” na poziom przyrostu określonych funkcji poznawczych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badan i Rozwoju: 2/4.1.4/2019 – Projekty aplikacyjne.
Dotychczasowe placówki biorące udział w projekcie
Poniżej prezentujemy terminy i miejsca spotkań, podczas których upowszechniane są wyniki badań z projektu „M-Terapia – innowacyjny zestaw terapeutyczny dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami i dysfunkcjami znoszący bariery w edukacji”
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz prowadzącym! Cieszymy się, że mogliśmy się z Państwem podzielić zdobytymi w ramach projektu informacjami.
Prezentacje dotyczyły wielu zagadnień, a wszystkie łączył fakt, iż dotykały tematu wykorzystania zestawu M-Terapia w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu, z dziećmi z grupy zagrożonej dysleksją oraz z dziećmi z zaburzeniami mowy w oparciu o wyniki badań realizowane w II etapie projektu.
Podczas prezentacji omówiono wybrane elementy zestawu, takie jak Musicon, moduły muzyczne, moduł obrazkowy Digit, taśmy, matę sensoryczną, pacynki, plany aktywności. W ramach spotkań przywoływano wnioski z badań dotyczące tego, jaki wpływ na funkcje poznawcze ma praca z zestawem M-Terapia oraz jak dzięki zajęciom z M-Terapią mogą rozwijać się poszczególne obszary rozwoju dziecka: motoryka mała i duża, obszar poznawczy (waga, myślenie, pamięć), obszar społeczno-emocjonalny, obszar sensoryczny.
Etap IV M-Terapia projektu trwa od lipca 2022 do czerwca 2023 r. (badania prowadzone są od października 2022 do maja 2023 r.). Polegać będzie na eksperymencie, w którym będziemy badać przyrost funkcji poznawczych u dzieci ze spektrum autyzmu, z zaburzeniami mowy oraz z zagrożeniem dysleksją w grupie kontrolnej i badawczej. W grupie badawczej dzieci mają zajęcia z zestawem M-Terapia 3 razy w tygodniu po 45 min. W grupie kontrolnej nie wprowadzamy żadnych czynników dodatkowych. W tym etapie udział weźmie około 300 dzieci z całej Polski. Podstawowym narzędziem do badania funkcji poznawczych wykorzystanym w badaniach jest test IDS-2 (badania początkowe – październik 2022 oraz końcowe – maj 2023).