Terapia zabawą – jak za pomocą pacynek ośmielić dziecko?

„You can discover more of a person in an hour of play than in a year of conversation.”
Platon
Play Therapy, czyli ludoterapia lub po prostu terapia zabawą, to metoda o ogromnym potencjale, która znajduje szerokie zastosowanie w pracy terapeutycznej z dziećmi napotykającymi trudności w różnych obszarach, takich jak na przykład: zaburzenia uwagi, mutyzm wybiórczy, spektrum autyzmu, zaburzenia lękowe, żałoba i wiele innych.
Zabawa, to naturalny język dzieci i przestrzeń, w której mogą wyrażać swoje myśli, uczucia, potrzeby, aktualizować wiedzę o otaczającym je świecie, a poprzez wielokrotne odtwarzanie sytuacji z życia codziennego – zdobywać narzędzia i poznawać nowe strategie samoregulacji oraz radzenia sobie w sytuacjach będących dla nich wyzwaniem.
Nadrzędnym celem tej formy pracy z dziećmi jest stworzenie dziecku optymalnych warunków do rozwoju w bezpiecznej, terapeutycznej relacji. Warto wiedzieć, że samo wyposażenie gabinetu w zabawki nie czyni psychoterapeuty specjalistą Play Therapy. Aby móc praktykować terapię przez zabawę, należy ukończyć szkolenie, zdobyć praktykę kliniczną, poddawać się regularnym superwizjom oraz stale podwyższać swoje kompetencje i aktualizować wiedzę w zakresie Play Therapy1.
1Zob. https://play-therapy.pl/pl/szkolenie-play-therapy/
Po pierwsze: osiem zasad kontaktu terapeutycznego, sformułowanych przez Virginię M. Axline – psycholożkę, uczennicę Carla Rogersa i jedną z pionierek stosowania terapii zabawą:
Po drugie: świadomość, że terapia zabawą to proces, który wymaga czasu. Jego tempo i etapowość są zależne od czynników indywidualnych, na przykład kluczowej – gotowości dziecka. Fundamentalnym aspektem nawiązywania relacji terapeutycznej z dzieckiem będzie więc dostosowanie terapeuty, w tym także jego dynamiki i aktywności, do aktualnej dynamiki i aktywności dziecka.
Po trzecie: terapia zabawą umożliwia samoistne powstawanie granic. Taki stan rzeczy daje dzieciom naturalną możliwość uczenia się odpowiedzialności za własne, samodzielnie podjęte decyzje w bezpiecznej, pełnej akceptacji i zrozumienia przestrzeni.
Zdjęcie: Magdalena Małyjasiak
W terapii zabawą rola profesjonalnie wyszkolonego terapeuty polega przede wszystkim na pomocy dziecku w uzyskaniu wglądu i umiejętności rozumienia własnych doświadczeń. Dzięki temu dziecko nie tylko zyska większą odporność emocjonalną, ale także będzie miało możliwość rozbudowania posiadanych zasobów dotyczących strategii radzenia sobie, przy jednoczesnym zminimalizowaniu „problematycznych” zachowań i zinternalizowanych konfliktów.
Terapeuta dysponuje całą gamą narzędzi, takich jak: odzwierciedlenia, wokalizowanie, synchronizacja ekspresji mimicznych twarzy, różnicowanie tempa i intensywności ruchu, itp.
Odzwierciedlając emocje dziecka, terapeuta pełni rolę lustra, w którym dziecko może się przejrzeć i stopniowo konstruować swój własny obraz, nie opierając go na opiniach zaabsorbowanych z otoczenia, lecz na własnych doświadczeniach, będących rezultatem procesu terapeutycznego.
Postawa terapeuty – całkowicie pozbawiona oczekiwań, krytyki, pochwał, czujna i wrażliwa na dziecko (istniejące w pakiecie z całym spektrum jego zachowań, emocji i komunikatów), wiąże się z pełną akceptacją małego człowieka i jego pakietu oraz przyjmowaniem go dokładnie takim, jaki jest. Dzięki temu relacja terapeuty i dziecka będzie mogła istnieć bez typowej dla relacji dorosły-dziecko asymetrii, w której przewagę ma osoba dorosła, będąca tą bardziej doświadczoną i „mądrzejszą”.
Zdjęcie: Agnieszka Rahimi
Praca z nieśmiałością polega na wyposażeniu dziecka w narzędzia, pozwalające mu wdrażać alternatywne strategie reagowania w sytuacjach onieśmielenia. To także bezpieczna przestrzeń, w której dziecko może bez obciążenia poczuciem winy korzystanie z tych narzędzi testować.
Świetną metodą umożliwiającą realizowanie wymienionych założeń, jest odgrywanie scenek. Warto zaprosić do nich postacie, które swoją aparycją, zachowaniem, sposobem komunikowania i fakturą zaintrygują lub zaciekawią dziecko, z czasem stając się narzędziem modelowania nowych wzorców zachowań.
Spotkanie z pacynką jest doświadczeniem kojącym wrażliwy na bodźce układ nerwowy dziecka i dającym mu poczucie zaangażowania i bezpieczeństwa. Ogromną rolę w kontakcie z pacynką pełni swobodna możliwość odwrócenia ról, a więc sytuacji, w której to dziecko staje się animatorem – demiurgiem. To cenne źródło poczucia sprawczości i wewnętrznego umiejscowienia kontroli.
Naturalnym następstwem takiego zabiegu będzie wzmocnienie dziecięcego poczucia autonomii, pogłębianie jego zdolności komunikacyjnych, rozwijanie wyobraźni i umiejętności społecznych, a więc niezwykle ważnych obszarów w kontekście pracy z nieśmiałością.
Zdjęcie: Adam Musiał
Jako asystenci, towarzysze lub goście terapeuty, świetnie sprawdzą się pacynki uosabiające instrumenty: Charlie (saksofon), Jaco (kontrabas), Ringo (bęben), Amadeo (fortepian) i Ula (wokalistka), będące członkami zespołu muzycznego “The Musicons”. To pięć futrzastych, miłych w dotyku, kolorowych, wyjątkowych i zupełnie różnych pacynkowych osobowości, powstałych z myślą o aktywnym i uważnym towarzyszeniu dzieciom.
Te odważne i intrygujące pacynki o dokładnie przemyślanych charakterach oswajają różnorodność i sprawiają, że dystans pęka jak bańka mydlana. Wyrazista aparycja oraz wielkie oczy zdecydowanie ułatwiają im nawiązywanie kontaktu oraz sprawiają, że dzieci z entuzjazmem wchodzą z nimi w interakcję, chętnie ich dotykają i przytulają je.
Nic dziwnego – przytulanie się do przyjaznej, ożywionej (ręką terapeuty), futrzanej pacynki jest bliskie uczuciu doznawanemu w chwili przytulania małego pieska lub kotka. To miękkie, ciepłe, żywe i bardzo osobiste doświadczenie. A przecież właśnie takich przeżyć życzymy sobie najwięcej i to z nich chcemy budować dziecięcy świat. Wymaga to jednak chęci, uważności i czasu. Otwartości, niewartościującej obecności i dostępności terapeuty.
Zdjęcie: Agnieszka Rahimi
Terapia zabawą, niezależnie od wybranego przez terapeutę sposobu pracy, zapewnia symbole zastępcze właśnie w postaci pacynek, figurek, czy innych zabawek, które z powodzeniem reprezentują uczucia, wydarzenia, przeżycia, czy ludzi. Jest to sytuacja, w której wyobraźnia dziecka stanowi trampolinę umożliwiającą terapeucie dostęp do tego co dla dziecka trudne. To okazja do przyjrzenia się tym trudnościom i zmierzenia się z nimi w bezpiecznej przestrzeni, pod czujnym okiem i uważną opieką terapeuty.
Zazwyczaj dzieci autentycznie angażują się w interakcję z pacynkami i są głęboko przekonane o prawdziwości swojej roli w relacji z futrzastymi przyjaciółmi. Mają dobre intencje i empatyzują z emocjami przeżywanymi przez pacynki. Wyobraźmy sobie sytuacje, w których:
Czy to nie brzmi, jaki idealne okoliczności? To przestrzeń, która pozwala dziecku nie tylko zauważyć trudności pluszowego przyjaciela, ale również podzielić się z nim własnymi sposobami na ukojenie, rozładowanie napięcia, czy wyregulowanie emocji.
Ciekawym przykładem zastosowania pacynek, np. w pracy z dziećmi doświadczającymi trudności w obszarze uczenia się, będzie nadanie im roli pomocnika lub asystenta w czynnościach, takich jak przewracanie stron książki, zadawanie pytań albo zwracanie się z prośbą o wyjaśnienie niezrozumiałych słów czy wątków.
Weźmy na przykład uruchomienie aktywnego czytania u dzieci, które wiąże się z równoczesnym zmniejszeniem stresu, który może wynikać np. z doświadczanych przez dziecko trudności czytelniczych, obawy przed oceną itd. Dobrym sposobem rozładowania napięcia we wskazanym obszarze byłoby śmieszne zachowanie pacynki komentującej lub inscenizującej fragmenty tekstu albo zadającej pytania z obszarów dla dziecka „oczywistych”.
Taki rodzaj zaangażowania nie tylko pozwoli dziecku wejść w rolę osoby kompetentnej (konieczność wytłumaczenia pacynce niezrozumiałych dla niej kwestii), ale również ułatwi dziecku przyswajanie i zapamiętywanie nowych treści lub powtarzanie i utrwalanie tych, które już zna.
„Jestem taka wściekła, że najchętniej bym Cię ugryzła! Dlaczego zawsze musimy bawić się tylko w to, w co ty chcesz?!” – wykrzykuje rozzłoszczona pacynka, która ma wyraźny problem z regulacją swoich emocji. Mechanizm tej zabawy jest bardzo prosty – jeśli dziecko odwiedzające gabinet ma trudność z agresją lub wrogimi zachowaniami, spotyka pacynkę, która mierzy się z bardzo podobnymi odczuciami/myślami/reakcjami.
Taki zabieg, otwiera terapeucie i jego pacynkowym pomocnikom drzwi do dalszego dialogu z dzieckiem, daje możliwość swobodnej prezentacji innych sposobów myślenia, alternatywnych wariantów reagowania i udostępnia przestrzeń do wypróbowania nowo odkrytych opcji zachowywania się, w praktyce.
Zdjęcie: Adam Musiał
W procesie terapii zabawą, dziecko zyskuje bezpieczną przestrzeń do testowania najróżniejszych sytuacji życia codziennego, bez grozy ich pełnych konsekwencji. To właśnie umowny obszar zabawy daje dziecku bufor bezpieczeństwa, a także pozwala na poważne sprawdzanie, weryfikowanie i doświadczanie świata w bezpiecznym środowisku.
To strefa, która umożliwia przeżywanie dotkliwych porażek i gorzkich przegranych, równocześnie otulając, objaśniając i wyposażając w narzędzia potrzebne do dalszej drogi, a więc rozwoju. I to właśnie za sprawą wynikających z zabawowej formy, niestandardowych oraz nieprzewidywalnych dla dziecka zachowań pacynki, możliwe jest uzyskanie bardzo wysokiego poziomu dziecięcego zaangażowania.
Dzięki elementom niepewności i zaskoczenia – będących nieodłączną częścią interakcji z pacynkową osobowością – systemy percepcyjne dziecka wyostrzają się do granic możliwości, skutecznie skupiając jego mechanizmy uwagowe i energię na tym, co tu i teraz. Taki rodzaj ekspresji wspiera wielopoziomowy rozwój dziecka – umiejętności społeczne, rozumowanie przyczynowo-skutkowe, wyrażanie i rozumienie emocji, proces samoregulacji oraz kompetencje językowe.
Nierzadko dzieci przenoszą na pacynkę własne doświadczenia, emocje, myśli i identyfikują się z nią. Uświadomienie sobie tego zjawiska przez nauczyciela czy terapeutę, może być pomocne w każdym obszarze pracy z dziećmi.
Źródła
Jarrett, O. S. (2021). PUPPETS AND PUPPETRY. The Handbook of Developmentally Appropriate Toys, 83.
Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Lockey P., Puppets puppets!: in early years teaching and beyond, DVD, Silva Productions, Seven Hills, 2007